A Kékfestés technológiája |
|||
A kékfestés egy speciális batikolási eljárás. Nagyobb mértékben 18.században terjedt el. Két fő munkafázisa van: |
Általunk alkalmazott kikészítési folyamat: |
1. A nyers pamut v. len vásznat kimossuk mosószódás forró (90C') vízben. Így eltávolítjuk a textilipari segédanyagokat és szennyeződéseket. |
2. Hidegvízben öblítjük. |
3. Lécekre húzva szabadlevegőn szárítjuk. |
4. Speciáli mintázások esetén burgonyakeményítővel kezeljük, szárítjuk. |
5. Gyengén kisimítjuk , vasaljuk, hogy a textil mérete ne változzon és mintázásnál a felület gyűrődésmentes legyen. |
6. Nyomóasztalra felhúzva előrajzoljuk a mintázásnál használt segédvonalakat. |
7. Réz huzalok, lemezek segítségével kialakított fa nyomólapot (dúcot), egy sasinak nevezett nyomdapárna felületre felvitt gumiarábikumos (mézgás) fedőanyagba (papba) mártjuk. Majd a nyomóasztalon kiterített textil felületére az előrajzolásnak megfelelően rámintázzuk. Esetenként a nem kívánt mintarészleteket papírlappal kitakarjuk. |
|
8. Lécekre húzva a mintázott anyagot szárítjuk. |
9. Színezés kétféle eljárással történik: - Rámára akasztjuk (ráfra), fontos hogy a rétegek elkülönüljenek . Majd a földbe süllyesztett kútszerű medencében (kipába) előkészített indigó csávába merítjük színmélység függvényében többször . - Meleg festésnél összeállítjuk az indatrén csávát majd felmelegítjük, utána a megfelelő merítési idő alatt megfestjük |
10. Gyenge savas fürdőbe tesszük, így kialakul a kék szín végső állapota és leválik a mintázó anyag, a pap. |
11. Alaposan többször öblítjük, esetenként szappanosan lefőzzük. |
12. Lécekre felhúzva szárítjuk. |
13. Textilek egy részét keményítjük , burgonyakeményítőt tartalmazó fürdőn húzzuk át. |
14. Szárítjuk. |
15.Vasalásként a kisebb darabokat mángoroljuk, nagyobbakat kalanderen engedjük át. Ezek után már csak a feldolgozás marad hátra szabás és varrás művelete. |